Dit moet ik u even vertellen!
Onlangs heb ik kennis mogen maken met de organisatie MedTronic.
Deze wereldwijd toonaangevende organisatie, actief in 150 landen, heeft een groot marktaandeel in de medische technologie. Ik heb in Medtronic kennis mogen maken met een wel zeer interessant business- en verdienmodel. Door middel van een zeer goed werkend knowledge based informatiesysteem zijn ze in staat om “omgekeerde innovaties” te initiëren, te ontwikkelen en succesvol te vermarkten. Het lijkt wel een perpetuum mobile. De belofte die zij maken is dat zij werken aan Value-Based-Healthcare en hiermee de kosten voor de gezondheidszorg in de wereld zullen verlagen. Gelukkig, een bedrijf die ook inziet dat het zo niet langer mag doorgaan. Dat is maar goed ook want ook in Nederland dreigen de zorgkosten na Corona te exploderen. Anno 2020 bedragen de zorgkosten 86 miljard euro (nu al 4 miljard boven de begroting). Stel je voor dat de ramingen van het RIVM en het CBS-juist zijn?
Enfin, even terug naar Medtronic. Binnen de innovaties van Medtronic is co-creatie een belangrijk aspect. Hierbij deelt u kosten van innovaties met uw leveranciers (in ruil voor langdurige relatie met Medtronic).
Laat dit een introductie zijn, want het beste wat ik ervaren heb, moet nog komen.
Wat blijkt namelijk: één van de basispunten van succesvolle innovaties is de relatie met leveranciers, de inkopers dus! Inkopers onderhouden namelijk deze relaties en prestaties.
Ook blijkt dat Value-Based-Purchasing de basis vormt. Dit bieden we al jaren voor opdrachtgevers.
En nu de praktijk van morgen: Alles zal anders zijn als de Nederlandse economie weer op volle toeren draait. U hebt uzelf opnieuw moeten uitvinden om weer relevant te kunnen zijn voor uw markt. In de vorige Blog hebben we u dan ook geïnformeerd over wat u kunt doen om de verkoop weer op gang kunt krijgen in het nieuwe tijdperk. Het volledige herstel van uw reputatie, relevantie en onderscheidend vermogen vraagt om de juiste strategieën. Medtronic is dan ook de aanleiding om u bewust te maken van een GoudHaantje: innoveren van uw inkopers en hun activiteiten. Vandaag kunt u starten met een belangrijke stap in de voorbereidingen van een duurzaam herstel van uw organisatie.
Wat kan ik doen om mijn supply chain processen te optimaliseren?
Vanuit de gedachte – netto besparing is gelijk aan netto winst – weten wij voor onze opdrachtgevers het verschil te maken. Forse inkoopbesparingen (gemiddeld 15-35%) die we realiseren, beïnvloeden het bedrijfsresultaat significant. Dit doen we door Value-Based-Purchase Excellence; de aanwezigheid van een best practice inkoopproces, inkoopsoftware om het proces te ondersteunen en de juiste medewerkers en competenties.
Wilt u ook fors en blijvend besparen op uw directe en indirecte inkoop uitgaven?
Zullen we eens overleggen over de businessmodellen en verdienmodellen van de toekomst? Tijdelijk maken we een gratis Quick Scan van uw inkooporganisatie. Aan de hand van het “8 stappenplan’’ berekenen we hoeveel uw bedrijf kan besparen. Ook helpen we uw inkoopteam met het bouwen en uitvoeren van het verbeterplan, zodat de inkoopbesparingen niet eenmalig zijn. Dit wordt gedaan door workshops en training on the job.
Het 8 stappenplan:
1. Gratis virtuele kennismaking: Bespreken proces van scan naar het opleiden en professionaliseren van inkopers.
2. Gratis Pre-scan van het bespaarpotentieel voor : O.b.v. deze pre-scan kunt u beoordelen hoe zinvol de stap kan zijn voor uw bedrijf.
3. Gratis bedrijfsbezoek: Het gesprek aangaan met u en uw inkoper(s) en het maken van een compacte spend- en bespaaranalyse.
4. Uitwerking plan in het kort en introductieplan aan inkoopteam.
5. Opzetten en uitvoeren workshops en trainingen.
6. Uitwerken inkoopplan en verbeterplan dat aansluit op de organisatiedoelen.
7. Implementeren aanbevelingen.
8. Oplevering resultaten en planning van de nazorg.